Sunday, 23 December 2012

Ini wilayah ANDA!



Hakikatnya setiap homosapien itu membutuhkan kepada PERUBAHAN. Iya, perubahan untuk menjadi lebih baik dan kepada menjadi lebih baik dan lebih baik dari yang baik. Cuma persolannya, bila? Adakah hari sekarang, nanti, esok-lusa, tahun depan, atau tunggu sampai seru, atau lebih malang lepas ruh berkata oktengsbai kepada jasad, atau lebih malang lagi tika berkumpul di padang mahsyar kelak. GULP!

Perubahan itu tidak semestinya besar. Perubahan itu tidak semestinya lompatan kepercayaan (Baca: Leap of faith). Cukuplah suatu perubahan minor yang positif. Cukuplah suatu perubahan yang kecil dan tampaknya seperti tak signifikan, tetapi perubahan yang baik. (lebih OSEM ia berterusan)
Asalkan berubah.  
Sekiranya anda sekarang ini merokok tujuh batang rokok setiap lapan jam, mungkin anda boleh kurangkannya kepada lima batang. Itu satu perubahan yang baik.
Sekiranya anda selama ini bersolat di hujung-hujung waktu, mungkin kini anda boleh cuba pula untuk solat di tengah-tengah waktu. Itu juga satu perubahan.
Jika sekarang ini anda susah betul nak buka dan baca al-Quran, mungkin kini anda boleh mulakan dengan membaca tiga Qul atau ayat-ayat pendak dahulu. Ya, itu juga satu perubahan.
”  
Kredit: Akh Fendiey

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehinggalah mereka mengubah keadaan (di dalam diri a.k.a hati) mereka sendiri." [ar-Ra'ad, 13:11] 

Antara persepsi buruk dan alasan dan kejumudan yang popular dlm masyarakat yang menjadi tembok besar cina kepada perubahan..

eh. Bende ni utk org baik-baik je, taknak lah aku. Segan lah pulak nanti org ckp ape pulak. Siapalah aku ni kan. Khalifah Allah je. Eh??

atau..

 “dah kata dah. diorang geng baik-baik je mana setaraf dgn kita ni geng tak baik. Allah pandang diorg je kot. eh??

ataupun..

ini memang perangai sebenar aku, buat apa nak hipokrit, nak tunjuk baik, buat baik, jadi baik. Be yourself lah! Be happy for your bad attitude. Manusia kan dilahirkan fitrahnya jahat. Eh?

dan..

dah lah.. kalau kau nak berubah gi lah ajak orang lain, nanti aku ikut lah esok-lusa dah tua nanti.

dan..

woi! Kalau nak jadi hipokrit tu tak payah lah ajak orang lain, gi pakai jubah sorang-sorang dah lah

dan juga..

heish.. bosan lah asyik-asyik tazkirah. Asyik-asyik warning soal ikhtilat. Asyik-asyik story psl hati. Mana ade manusia perfect kat dunia nih.

1.Soal hipokrit
Bila cakap soal hipokrit ini. Anda tahu atau tidak apa itu hipokrit hah? Main cakap lepas tangan dekap je. Wahai! Percaya tidak kalau saya meyakini jika dan jika untuk berubah kita memang sangat-sangat-sangat perlu untuk hipokrit tahu. Tapi lebih kepada hipokrit for the sake of Allah lah a.k.a hipokrit fillah Abadan abada. Eheh. Ia dipanggil metod 'menipu otak' untuk menguasai diri. Bukan diri menguasai kita atau persekitaran atau kawan2, sebaliknya (hati & minda) kita yang menguasai diri kita sendiri.

2.Soal assumption & orang kata
“biaq pi lah org nk kata apa, janji kita duk hepi wat jahat dan berjahiliyah dengan alasan be yourself” dan kalau formula di atas ini pun boleh digunapakai untuk menegakkan kebatilan & jahiliyah di dalam diri, sudah tentu pasti dan mungkin sekali untuk kita gunapakai formula rumus itu untuk menegakkan kebenaran dan keislaman dan semangat utk berubah yang ada dalam jiwa raga rotan bakul buluh diri kita. Mana mungkin manusia yang dilahirkan ke dunia ini sesuci fitrah dan lebih-lebih lagi dimandatkan untuk memikul tugas khalifah di mukabumi ini dikatakan 'memang jahat' dan 'tak gudboy' hingga menganggap diri sendiri yang sebenar adalah lebih jahat dan pendosa sedangkan secara logiknya terma "be yourself" yang sebenar-benarnya ialah menjadi diri sendiri yang asal iaitu sebelum dicemari fitrahnya oleh adat & budaya jahiliyah. nampak tak?

3.Soal kelompok baik a.k.a geng surau/kopiah
Pandangan prejudis sering dilempar-balingkan kepada golongan ini, selalunya mendapat tentangan hangat dari kelompok/individu yg merasakan diri mereka ‘tak baik’ dengan melebel “hinih geng-geng malaikat nih, jubah putih aje 24/7.” Ohh.. Sungguh sempit! Dan kalaulah iya benar betul mereka geng-geng dari spesis malaikat, dah lama mereka sibuk menurunkan rezqi mencabut nyawa anda mencatat baik-buruk anda tahu! Realitinya mereka juga manusia yg berdosa seperti kita semua, mereka juga ada nafsu ingin makan dan kahwin dan main PES dan tonton Korea seperti kita. Cuma bezanya mereka mungkin begitu bersungguh-sungguh utk mengubah hati & diri mereka menjadi baka terbaik dari spesis manusia barangkali. Jadi, mengapa tidak kita???

4.Soal bukan budak baik & tak bersedia
Kalau dah namanya budak baik, rasanya anda tak perlulah kepada perubahan. wahai! Andai begitu, anda boleh lah dijemput terus masuk ke sorga Allah itu dengan girang-gumbira kerana anda adalah BUDAK BAIK. Poinnya mengapa kita amat perlukan perubahan, kerana kita bukan lah MAKSUM, kerana kita memang tak baik pun, memang dosa kita bertimbun-timbun lebih banyak dari assignment-assignment kuliah tutorial hari Isnin. Dan percayalah, kalau anda mahu tunggu dahulu sebelum bersedia untuk berubah dangan pelbagai alasan yang sungguh kreatif dan menarik yang tidak melebihi 13 patah kata, nescaya sampai mati pun anda tidak akan bersedia.


Jadi MOH ler kita sama-sama mencari titik perubahan kita sekarang! Takperlu untuk tunggu tahun baru masehi, tahun baru hijriah, tahun baru cina, sambutan hari jadi baru nak berubah. Takperlu itu semua. Pintu taubat sentiasa terbuka lenang untuk kita bergerombol masuk beramai2. Peluang hari ini belum tentu datang menziarah kembali hari esoknya. Peace no war!

No comments:

Post a Comment

say something =)