Wednesday, 3 October 2012

Racun buat yang tersayang

Racun yang membunuh dalam tawa dan gumbira.

Hujan renyai-renyai menyimbah bumi yang kering kehausan diturut angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa membawa embun-embun gemok yang sihat padat terisi air tanpa kedengaran guruh garang memanah petirnya. Tiba-tiba…suara enjin motosikal Lagenda 110 kemerah-merahan KCE 2865 keluaran Yamaha memecah kesunyian Kampong Tanduk Diraja.


salam alaika ya akhi, keifal hal?” sapa Farhan usai mengentikan motosikalnya di depan bendul rumah Nik.

eh? Waalaikumusslam, akh Farhan rupanya. Hal? Errr…Al-hal, huwa mansub. Eheh.” Jawab Nik nakal sejurus dikejutkan Farhan ketika asyik menghirup udara segar di serambi rumahnya.

huh? Errk?” soal Farhan sambil menjuih bibir kehairanan tidak faham kata-kata Nik tadi.

enta tanya ana pasal 'Al-Hal' tadi kan? Ana jawablah 'Hal' adalah Mansub. Keh keh keh.. takda lah, ana gurau aje. Alhamdulillah ana baik-baik je di serambi rumah ni. Tak nampak ke depan mata enta ni?” jelas Nik sambil berseloroh.

wah! Hebat betul lah ilmu nahu enta sekarang. Jeles pulak ana rasa. Seriyes enta sangat hebat, dah lah Presiden Kelab Arab UIAM, subjek Arab pulak kat hujung jari je, ala orang cakap macam iPad tuh touchskrin bole buat macam-macam, tiap-tiap kali hekzem (baca: exam) dapat empatrata (baca: 4flat) subjek Arab tu dah memang lumrah enta dah takyah cer (baca: cerita) lah. Fuwh…tak pernah ana jumpa kawan sehebat nih. Tabik jettak (baca: spring) lah kat enta.” Puji Farhan dengan penuh aksi dan reaksi.

eh, tak lah. Ini semua dariNya. Ana ni takda apa-apa pun sebenarnya, ni semua Allah yang bagi pinjam. Tak macam enta, lahir-lahir je dah hebat. Keluarga hebat-hebat semua pandai-pandai adik beradik hensem cantik. Dah lah power main futsal, conquer satu court kot tiap kali tournament. Fuwh.. hebat betul.” Balas Nik.

takda lah. Itu semua yang enta Nampak aje, ana tak hebat macam tu pun. Tak macam enta, kecik-kecik lagi dah dekat dengan Quran, hafaz 30 juz kot! Wohoo.. semua orang teringin gilerr nak jadi macam enta.” Kata Farhan.

eh. Taklah, enta lagi hebat.

“tak mane ade, ana tak lah. Enta hebat lagi.

ya Allah degil betol akh sorang nih. Enta yang hebat.

enta lah..

ape pulak ana, enta laah..

tak, enta…

bukan ana, enta…

*begitulah seterusnya sampailah Mak Minah memintas perbualan mereka dengan sepinggan cucur betik dan air teh nenas panas*
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Maklum pujian itu adalah racun yang mampu merosakkan amal & kebaikan seorang akh/pemuda yang punyai kekuatan*1234 yang tinggi lalu merosakkan hatinya lalu terjauhlah jiwanya dari Rabbnya lalu terganggulah kerja-kerja penyentuhan hati-hati manusia olehnya.
Ertinya : Rasulullah s.a.w mendengar seorang lelaki memuji lelaki lain dan berlebih-lebih dalam pujiannya maka Rasulullah s.a.w : Kamu telah merosakkannya dan telah memotong belakangnya (seolah-olah) " ( Riwayat Al-Bukhari, no 2663 ) 
“Celaka engkau, engkau telah memotong leher temanmu (berulang kali beliau menucapkan perkataan itu). Jika salah seorang di antara kalian terpaksa/perlu memuji, maka ucapkanlah “saya kira sifulan demikian keadaanya.” –Jika dia menganggapnya demikian- Adapun yang mengetahui keadaan sebenarnya ialah Allah dan janganlah mensucikan seseorang dihadapan Allah.” [Bukhari: 52-Kitab Asy Syadahat, 16-Bab Iza Zakaro Rojulun Rojulaini]
Punbegitu, ia juga berpotensi menjadi ubat yang mujarrab seperti teh herba ginseng atau sup sirip ikan yu buat KD-KD yang lemau, longlai, atau yang sedang down, juga yang sedang sarapan pagi (baca: futur) dan sewaktu dengannya. Dipuji dengan pujian yang betul-betul ikhlas dan kena pada tempatnya, ia akan memberi semacam momentum & semangat yang besar utk KD-KD yang pancit dalam lariannya.
Barangsiapa yang memuji seseorang atas perbuatan baik yang dilakukannya dengan tujuan untuk menggalakkan lagi kerja baiknya dan mendorong orang lain berbuat yang sama sepertinya, maka ia TIDAKLAH TERMASUK dalam kategori "maddah" iaitu yang pemuji terkeji" (Imam Al-Khattabi: Ma'alim as-Sunan)
Arakian, pujian itu hakikatnya TIDAK perlu melainkan ia perlu. eh? Jadi jangan lah sesekali melemparkan pujian sewenang-wenangnya kepada ikhwah terchenta kerana dikhuatiri ia berpotensi tinggi merosakkan batang tubuh ranting & jiwa raga bakul yang telah ditarbiyah*1 sekian lelah. Melainkan kita tahu (dengan ke’tafahhum’an yang wujud) bahawasanya dia sangat-sangat butuh nasihat dan (sedikit) pujian yang teramat ikhlas (baca: Lillah) jika tidak dipuji, berlakunya adegan yang tidak diingini seperti terjun gaung ataupun ‘sarapan pagi’ ketika bekerja. Kerana secara pastinya jika kita menyuntik pujian melebihi dos yang dibenarkan ia akan memudharatkan ikhwah-ikhwah yang kacak lagi bergaya hingga ada yang terbang di awang-awangan bisikan nafsu riak dan tak kurang juga yang mabuk ego jahiliyah.
"Menghindarkan amal dari digembar-gemburkan (diceritakan kepada orang lain), mengerjakannya lebih sukar dari mengerjakan amal itu sendiri. Seseorang mungkin melakukan suatu amal (soleh) lalu dicatat sebagai amal soleh yang dibuat secara "sir" (senyap-senyap). Dengan itu pahala ganjarannya dilipat-gandakan sebanyak tujuh puluh kali ganda. Tetapi syaitan tidak membiarkannya. Syaitan terus merasuknya sehingga ia menceritakan dan menyatakan kepada orang lain. Maka catatan amal itu pun ditukar kepada catatan amal alaniah (terang-terang). Dengan itu ganjaran pahalanya (sebanyak tujuh puluh kali ganda) dihapuskan. Kemudian syaitan terus mendesak orang tersebut agar menyatakan lagi bagi sekian kalinya tentang amalnya. Maka ia sendiri pun suka kalau disebut-sebut hal itu dan terus menerus dipuji. (Akibatnya) catatan amalan tersebut sebagai perbuatan amal alaniah dipadamkan dan ditulis sebagai perbuatan riak. Sebab itulah orang yang paling bertakwa ialah orang yang paling melindungi agamanya. Sesungguhnya riak adalah syirik" (Hadis riwayat Baihaqi)

kopi yang pahit pun kalau dibancuh sedap boleh mabuk ketagihan juga kot.


Waakhiran, anda pasti tidak mahu ikhwah kesayangan anda teracun dan mati (hatinya) dengan pujian-pujian anda bukan? jadi, berpada-pada lah padanya. love your Ikhwah as you love Dee-n-Tea. pis!

ref kamus belog:
1* Hammasah
2* Ikhlas
3* Iman
4* Amal
5* Tarbiyah Zatiyyah